Zlatý řez je princip harmonie zahlédnutelný v krásách přírody i v obrazech starých mistrů. To ví každý, že? Ale jak ho OPRAVDU používat při focení? A je OPRAVDU tak důležitý? Na to už je odpovědět překvapivě o dost těžší – tady je můj praktický průvodce sepsaný jako součást velkého online kurzu o kompozici.
Proč píšu tenhle článek? V uplynulých měsících jsem chystal nový velký online kurz Tajemství kompozice pro foťáky i mobily. A pojem zlatý řez tam samozřejmě nesměl chybět. Je mu věnovaný speciální půlhodinový díl plus kratší video Zlatý řez v praxi – na kole Valašskem.
Aktualizace 1. července 2021: Speciální půlhodinový díl Jak kouzlit se zlatým řezem se stal hitem mých online kurzů. A tak jsem se ho dočasně rozhodl odemknou pro všechny, tu je.
Dočasně odemčeno: Video Jak kouzlit se zlatým řezem a principy geometrie (29 minut)
Prozkoumat kurz Tajemství kompoziceDost jsem se u vysvětlování zlatého řezu zapotil (nejen na onom kole), celé to téma je, podobně jako vše kolem kompozice, tak trochu mile záhadné a neuchopitelné.
Tu je tedy stručné shrnutí a pokud budete mít pocit, že vše je nějak zmatené, máte pravdu. Ale já za to (výjimečně) nemohu.
Jediná jistota: co to je zlatý řez
Tedy popořádku: co to je ten zlatý řez? Většinou si představíme onu spirálu vepsanou tak nějak podivně do obdélníku, že?
Ale: zlatý řez je jedno jediné: poměr o hodnotě zhruba 1,62. Vznikne tak, že úsečku rozdělíme na dvě části a platí přitom, že: poměrně celé délky k delší části je stejný jako poměr delší části k té kratší.
Nejlépe to je vidět na ilustraci níže – opravdu je dobré investovat deset dvacet vteřin a pochopit, že definici je opravdu hodně jednoduchá a opravdu jde o poměry vzdáleností, ne složité obrazce.
Jenže: v češtině tradičně říkáme právě “řez”, názornější by ale bylo říkat “zlatý poměr”, což se však u nás – na rozdíl od jiných jazyků – moc nepoužívá.
Až od tohoto poměru se odvozují další pomůcky pozoruhodných vlastností – například onen “zlatý obdélník”, v němž jsou tyto poměry vepsány, nekonečná “zlatá spirála”, překvapivě šikovný “zlatý trojúhelník”, zkrátka mnoho geometrických tvarů, které často opravdu skvěle fungují v harmonii fotografie (a vůbec všeho).
Jak to funguje: Ideální poměr podporuje krásno
A co s tím tedy v praxi? Pokud zalistujete rychlopříručkami o focení nebo zadáte pár dotazů do vyhledávačů, vše bude vypadat jednoduše. Stačí prostě umisťovat ono důležité v obrazu na průsečíky oněch křivek a krásno přijde.
V těch článcích obvykle bude nějaká fotka jako ta níže – prostě jsem jako zkušený fotograf cvakl mobilem Pražský hrad a umístil ho do zlatého řezu. Právě proto, mohl bych napsat, to funguje.
Ba co více, pokud tedy (pokračuje ona teorie a častý motiv článků) při příštím cvaknutí foťákem či mobilem použijete zlatý řez, budete jako staří mistři, kteří ho používali jako na běžícím pásu.
Zkrátka: díky zlatému řezu se z fotky vašeho dítěte snadno stane Mona Lisa.
Prosté, že?
Pokud jste to někdy zkoušeli v praxi, patrně rezignovaně kroutíte hlavou, protože takto prosté to zase není.
Zlatý řez může, ale nemusí ve fotce být. A může, ale nemusí ji pomoci.
Ještě jednou: co opravdu je zlatý řez
Jste trochu zmateni? Já vás varoval, ale opravdu se snažím to vysvětlit.
Tedy ano, není žádných pochyb, že zlatý řez dělá to, co dělat má: podporuje “krásu” v obrazu, designu, fotce…
Ale:
1. není to povinnost, není to něco, bez čeho dobrá fotka nemůže vzniknout – pokud byste nyní začali zkoumat všechny možné slavné fotky, opravdu nemalá část z nich nemá se zlatým řezem nic moc společného
2. zlatý řez sám o sobě nestačí, je opravdu nesmírně cennou pomůckou, ale jen jedním z mnoha faktorů, který může (avšak nemusí) přispět k dokonalé kompozici
Moje definice: Zlatý řez je fascinující geometrický princip, který je zcela nezbytné znát a mít před ním úctu. Ne však jako spoutávající povinnost, ale jako jasný důkaz, že bez “neviditelných” principů geometrie se prostě neobejdeme...
Zábavná vsuvka a poslední rána jistotám
Pokud jste ochotni nechat se “zmást” ještě více, nemůžu si odpustit zábavnou vsuvku. “Každý ví”, že zlatý řez je možné najít v přírodě, v pravidelné kráse ulit, ve starověké architektuře, o dílech slavných malířů nebo logu firmy Apple nemluvě…
Pokud se ale dáte do bádání, zjistíte pozoruhodný až neuvěřitelný fakt: dost možná to tak není. Ke každému ze zde uvedených případů najdete poměrně sofistikované vědecké rozbory, že ulity se na zlatý řez napasovat nedají, Řekové tento pojem vůbec nepoužívali, v jablku od Applu není… A malíři? Asi nejhezčí historkou, kteoru jsem zaznamenal, je nekonečná odborná debata o tom, zda francouzské malířské sdružení Section d’Or (Zlatý řez) ve svých dílech používalo počátkem dvacátého století zlatý řez, nebo ne. (Spíš ne).
Slyšíte to? Není jisté, zda sdružení Zlatý řez používalo zlatý řez?!
Co z toho plyne? Že vše je trochu jinak, ale zlatý řez za to nemůže.
Pravidlo třetin je skvělé (ale není to zlatý řez)
Jeden pojem tu ještě nezazněl, tedy to pojďme napravit – oním pojmem je tzv. pravidlo třetin. To je taková ta mřížka dělící (například) v hledáčku fotku na třetiny.
Pravidlo třetin tradičně zní: Fotce můžeme výrazně pomoci, pokud umístíme to podstatné z ní poblíž průsečíků těchto třetin (a pokud situace dovolí, hezky budou fungovat i třetiny protilehlé pro více motivů).
Samozřejmě, tohle funguje opravdu skvěle. Často lidem na kurzech říkám, že pokud chtějí slyšet nejuniverzálnější kompoziční pravidlo, je to právě tento jednoduchý princip. Prostě se jím opravdu nedá nic pokazit.
A častá věta tedy zní: To pravidlo třetin, to je vlastně také zlatý řez.
Jenže není. Pravidlo třetin je pravidlo třetin. Není to zlatý řez.
Ano je, mu podobné, ale není to to samé. Vadí to? Vůbec ne, naopak, ale musíme udělat ještě jeden krok…
Magická síla neviditelné geometrie
Udělejme nyní důležitý krok mimo – k něčemu, o čem možná ani nemáte tušení a možná vám v souvislosti s focením bude připadat zcela šílené. Také se rádi díváte na krásné knížky? Obdivujete se ladnosti písmenek, tilulků, fotek, zkrátka typografii či grafickému designu?
Tedy vězte, že ta “náhodná” uskupení, tzv. zlom plakátů, letáků, knih, časopisů vůbec není náhodný a odehrává se nad neviditelnými čarami “mřížek”, které textu, titulkům i fotkám dávají jasný řád.
Jinými slovy, ono krásno je přesně definované pravidelností v pozadí. Zrušme pravidelnost, nastane chaos. Stránka přestane fungovat.
A u fotek i obrazů je to stejné: na pozadí jejich krásna existuje pevný řád, který má smysl odhalovat, ať už s pomocí zlatého řezu, nebo bez něj.
Pokus: Zlatý řez + pravidlo třetin
A co kdybychom tedy zkombinovali obě oblíbené mřížky – tu zlatého řezu a tu pravidla třetin?
Je to vlastně docela hezký experiment… Co myslíte? Následující portrét ukazuje, že to vlastně funguje velmi hezky.
Pokud byste si nyní začali hrát a tuhle “zdvojenou mřížku” začali přikládat na své (či cizí) hezké fotky, skupina toho, kdy to bude pasovat, se skokově zvýší.
A hlavně to ukazuje ono podstatné pravidlo: bez geometrie to opravdu nejde, jen je zbytečné/chybné nechat se zavřít do příliš těsných pravidel…
Chcete-li, pusťte prostě čáry zlatého řezu, pravidla třetin a vůbec všech těch obrazců z hlavy. Umisťujte to podstatné někam k pomyslným průsečíkům, tím se nikdy nic nezkazí. Dívejte se na fotky a obrazy kolem vás a bádejte nad tím, co se odehrává na jejich pozadí. A vytvářejte si svoji vlastní sbírku tvarů, které funguje… Přesně tak to dělají zkušení fotografové.
Shrnutí: Zlatý řez = klíčový odrazový můstek
Co z toho všeho plyne?
1. Zlatý řez je fascinující princip, který je třeba znát, milovat, mít před ním úctu, ale nedělat z něj, co není: tedy nezbytný návod zaručující krásné fotky.
2. Zlatý řez vás nasměruje k tomu zásadnímu, že na pozadí dobrých fotek se téměř vždy dají vysledovat pozoruhodné geometrické principy.
3. Tajemstvím krásna obrazů i fotek je většinou nějaký pevný geometrický řád, který má smysl odhalovat, ať už s pomocí zlatého řezu, nebo bez něj.
4. Hraní si se zlatým řezem a pravidlem třetin je skvělým odrazovým můstkem k pochopení tajů kompozice, tedy fotografování jako takového…
Tedy držím palce!
Prozkoumat kurz Tajemství kompoziceTrailer: Tajemství kompozice – nový online kurz
O autorovi: Jan Rybář
Mnoho let propojuje různé světy fotografování: v roce 2004 vyhrál hlavní cenu v soutěži Czech Press Photo, provozuje web Fotoguru.cz, vede oblíbené kurzy fotografování tradiční i onlinové (na tomto webu, kde nyní jste). Vystudoval geologii a mezinárodní vztahy (v Praze a ve Skotsku), jako reportér MF DNES (1997-2009) projel celý svět, napsal pár knih. Srdcem zůstává novinář.
Vážený pane Rybáři, děkuji za skvělé video „Zlatý řez v praxi – na kole Valašskem“. Natočil jsem spoustu materiálu v příšerných kompozicích a tak debat o zlatém řezu a pravidle třetin není nikdy dost. Za jednoduché a srozumitelné instruktáže ja osobně dávám ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️. S pozdravem Karel Greif
Díky pane Honzo za posun mého vnímání zlatého řezu. Pracuji převážně intuitivně, ale jsem moc ráda, když vím proč. Není moje priorita fotka, ale miluji krásu. Byla jsem zvědavá, jak tuhle otázku pojmete a klobouk dolů, kdo bude chtít, dobře pochopí.👌 Přeji Vám spoustu krásných pohledů ve svobodném životě 👏.
Vážený pane Rybáři,
vaše video a vysvětlení je úžasné, konečně to začínám chápat a moc se těším na zlepšení svých fotek. Moc Vám děkuji ♥
Těším se na další články a videa ♥
S pozdravem Simona Veselá
Dobrý den pane Rybáři,
přikládáte na fotografie náčrty zlatého řezu a pravidla třetin různě vyzoomované, ve většině případů nepokrývají celou fotografii.
Jak si to mám vysvětlit?
V případě, že takto budu postupovat, myslím že to při troše snahy napasuji na jakoukoli fotografii :0)
Robe, zdravím a díky za komentář! A ano, přesně tak – zlatý řez v reálném životě funguje tak, jak popisuji v článku: jako pomůcka, které může (ale také nemusí) odhalit nějaké zajímavé vztahy a vazby v obraze. Které se pak, s trochu štěstí, dají replikovat v dalších fotkách / obrazech. Tedy určitě je třeba dát si pozor na snahu najít zlatý řez všude i dojem, že bez něj to nejde (mnohdy, by spíš většinou, to jde)… Ale na druhou stranu, pokud byste zkusit najít ho skoro všude, nejspíš zjistíte, že to tak snadné není – najít opravdu dobré příklady toho, kdy si můžeme říci „hm, tady to opravdu zjevně funguje“, je docela těžké. Zkrátka, je to pozoruhodný princip, který je třeba znát, ale zároveň se před ním mít hodně na pozoru… Zdravím, JR
Naprosto ztracená půl hodina času! Nevysvětlil jste nic o zlatém řezu, k fotografii o nějaké velikosti přizpůsobujete tu kulatou křivku řezu tak, aby vám náhodou vyšel střed toho oka (příkladem), ale ve skutečnosti podkladová fotka je v úplně jiné velikosti a má jiné poměry stran! Naprosto nulově jste popsal co to nějaký zlatý řez je. Nejhorší návod, kterým jsem ztratil půl hodiny života.. Po shlédnutí tohoto videa jsem se o něm nic nedozvěděl, pouze fráze „Jo, tady to funguje“ – přitom nechápu co..
Martine, díky moc za komentář! A určitě to nevzdávejte, právě ta nejednoznačnost je jednou z hlavních vlastností toho všeho – pokud chcete fotit (nebo dělat cokoliv kreativního, od návrhu zahrady po rozvržení obrazů na stěně), vždy tam budou fungovat tyhle fantastické principy harmonie, prostě to bez nich nejde. Ne vždy to bude zlatý řez, ale jeho vliv i limity je prostě potřeba znát. A „posouvat a přikládat“ je potřeba, zlatý řez jako takový by fungoval jen v přesně daném „zlatém obdelníku“, viz video. tedy vždy má smysl ho hledat třeba i v malém motivu v části obrazu. Držím palce! JR
Díky za video. Jen by to asi chtělo mnohem delší přednášku, protože jsem docela tápal, a matematika nikdy nebyla moje silná stránka. Každopádně dají se někde stáhnout templaty těch mřížek, jako překryv na fotku, třeba pro použití v LR?
Super práce cháber, jen tak dál 🙂